отримувати новини АртПоля

 

ЧЕРВЕНЬ-ЖОВТЕНЬ 2015

КРИМ УКРАЇНА :::СТЕЖКА:::

 

ідея
З Криму й до Криму — :::стежка:::. Поки невідомо, скільки доведеться мандрувати, але ми повернемося. Цей проект — візуальні відбитки–нагадування у просторах наших міст, покликані утримувати кримське питання в полі загальної уваги та підтримувати постійний зв’язок між материковою Україною і Кримом. В умовах тиску, який спостерігаємо зараз в Криму, й певного ігнорування кримських питань на материковій Україні, мова мистецтва залишається чи не єдиною можливістю спілкуватися.

 

Ініціатор :::стежки::: — Агенція АртПоле. Наша діяльність в Криму розпочалася з фестивалю Східні ворота. АртПоле-Крим у жовтні’2011 в Бахчисараї. Тоді ми запросили гостей з усієї України на прогулянку містом-садом серед мечетей, чайних і фонтанів, на знайомство з традиційними ремеслами кримських татар та музикою різних епох і народів, що звучала зі сцени біля Східних воріт Чуфут-Кале. Напередодні анексії в березні’2014 ми не могли залишатись осторонь — поїхали в Крим, аби зрозуміти, що відбувається, та підтримати друзів. І залишилися працювати як незалежні журналісти. Оля Михайлюк розпочала тоді цикл статей про Крим для «Української правди. Життя», який продовжує і зараз. У вересні’2014, вже не маючи можливості організовувати події на півострові, ми провели серію дебатів, відкритих лекцій та кінопоказів ПРО КРИМ в Одесі. Після тривалих і складних дискусій Оля Михайлюк випадково почула розмову про традиційні орнаменти між художниками з Гуцульщини та Криму, й стало зрозуміло — є дещо більше й сильніше за політичне сьогодні — з глухого кута вивела :::стежка:::. Відправною точкою стали кримськотатарські орнаменти у виконанні відомого кераміста Рустема Скібіна. На їх основі Оля Михайлюк розробила художню концепцію, яка передбачає залучення до проекту різних авторів та індивідуальне рішення в кожному з міст. А оскільки для втілення ідеї були необхідні цілком матеріальні фарби та інструменти, АртПоле організувало краудфандингову кампанію, і в проекту з’явилися активні прихильники.

 

перші кроки
Першим став Київ. Тут працював польський стріт-артист Артур Вабік — в Криму він намалював одну з перших своїх робіт, а потім ще неодноразово відвідував Україну, зокрема Луганськ. Зараз, як і більшість з нас, він не може потрапити на ці території, але вважає, що треба не зупинятися, а творити свій світ — аби одного разу повернутися. За основу Артур взяв орнаменти Рустема, пов’язані з архітектурою, поєднавши кримську традицію й тенденції сучасного міста. Тепер під мостом на Голосіївському проспекті, яким рухаються транспортні потоки, є :::стежка:::, яка завертає в ліс і дає можливість звернути до тиші й дерев, згадати й помріяти.

 

У Вінниці Оля Михайлюк запропонувала поєднати традиційні орнаменти з цитатами з оповідань Михайла Коцюбинського про Крим. Сам автор визначив жанр цих своїх творів як нарис і акварель. Більше ста років минуло з часу написання Коцюбинським його кримського циклу, а питання, над якими він розмірковує — релігійні, художні, світоглядні — стали ще актуальнішими. Вінницькі художники підтримали ідею. Лабораторія актуальної творчості запропонувала місце для її втілення — Бібліотеку №1, саме навпроти будинку-музею письменника, та долучилася всіма силами. Авторські орнаменти Рустема Скібіна та вінницької художниці Юлії Гушул у :::стежці::: переплелися з українськими й кримськотатарськими текстами, написання яких розробила Оля Михайлюк. Художники сподіваються, що багатомовне й багатовимірне письмо та орнаменти стануть вдалим художнім експериментом і слова розквітнуть, а місцеві жителі зможуть потрапити :::стежкою::: до таємничих світів, що виникають у текстах улюбленого письменника.

 

:::стежка::: звернула також і до Бердянська — мурал на стіні художнього музею ім. Бродського створив київський художник Андрій Гуренко, використовуючи орнаменти Рустема Скібіна як елементи чарівного пейзажу.

 

партнери проекту
Польський Інститут в Києві, платформа соціальних інновацій «Велика Ідея», Центр регіонального розвитку «Топ-Кая», ГО «Лабораторія актуальної творчості».